.
J.H. Leopold, naamgever van de stichting

ACTIVITEITEN J.H. LEOPOLDSTICHTING

bestuursleden | activiteiten | contact | home

0 droomend hart, kies u een nieuw vertier

Leopoldavond: Leopold en zijn muziek

21 september 2002

Deze bijzondere avond in Scryption op 21 september 2002 is gewijd aan Leopold en muziek. Sprekers zijn prof. Dick van Halsema (Vrije Universiteit Amsterdam), Prof. Wiljan van den Akker (Universiteit van Utrecht), Marco Goud (Universiteit van Maastricht) en Piet Simons (oud-voorzitter van de J.H.Leopold-stichting). Voor het muzikale deel zorgen pianist/componist Jo Sporck en singer/songwriter Hagar.

De teksten van de voordrachten zullen worden opgenomen in Leopoldcahier VI, dat daarnaast bijdragen zal bevatten van Gilles Dorleijn en Ad Haans.

Waar en wanneer

Aanvang:
20.00 uur

Verwachtte eindtijd: 22.30 uur

Lokatie:
Scryption
Spoorlaan 434a
5038 CH Tilburg

Over de medewerkenden

About the contributors

Wiljan van den Akker (1954) is sinds 1987 hoogleraar Moderne Nederlandse Letterkunde aan de Universiteit van Utrecht. Sinds 1994 is hij directeur van het Onderzoekinstituut voor Geschiedenis en Cultuur (OGC) van de Utrechtse letterenfaculteit. Hij publiceerde o.a. over Nijhoff, A. Roland Holst en Leopold. Momenteel werkt hij samen met collega Gillis Dorleijn aan een nieuwe geschiedenis van de poëzie in Nederland tussen 1880 en 1940.

Marco Goud (1971) studeerde Nederlandse taal- en letterkunde aan de Universiteit van Utrecht. Na zijn studie was hij tweeënhalf jaar werkzaam bij het Constantijn Huygens Instituut, alwaar hij aan verschillende editieprojecten meewerkte. Sinds september 1998 werkt hij als assistent in opleiding aan de Faculteit der Cultuurwetenschappen van de Universiteit Maastricht aan een proefschrift over P.C. Boutens. Hij hoopt daarop in voorjaar 2003 te promoveren. Hij publiceerde artikelen over Boutens in onder meer Nederlandse Letterkunde, Tijdschrift voor Nederlandse Taal- en Letterkunde, De Parelduiker, Kritisch lexicon voor de moderne nederlandstalige letterkunde en het Jaarboek Letterkundig Museum.

Dick van Halsema (1943) is hoogleraar Nieuwe Nederlandse letterkunde aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Hij promoveerde in 1986 op een onderzoek naar de wijze waarop de dichter J.H. Leopold zijn bronnen verwerkte in een aantal onvoltooide gedichten die zich bevinden in zijn literaire nalatenschap. In 1999 bundelde hij artikelen over werk en dichterschap van Leopold in Dit eene brein (Historische Uitgeverij, Groningen). Hij publiceerde verder over een aantal andere auteurs uit de Nederlandse literatuur rond 1900 (Gorter, Verwey, Van Deyssel, Kloos) en over problemen rond de geschiedschrijving van de literatuur van deze periode.

Hagar (1974) is singer/songwriter. Ze begon al op jonge leeftijd met klassiek piano, maar legde zich later toe op jazz en popmuziek. Tijdens haar studententijd kwam de muziek in een stroomversnelling: van het verzorgen van een avondvullend cabaretprogramma tot de winnende bijdrage aan het open podium van de Tilburgse Nacht van het Boek. Ze heeft bijdragen geleverd aan enkele albums, en nam een duet op met dichter Serge van Duijnhoven. Hagar trad ook op met haar eigen songs voor Radio 3 en voor het televisieprogramma De Plantage van de VPRO. Na haar studie letteren verhuisde Hagar naar Amsterdam, waar ze werkt bij een internationale culturele stichting. Haar website is te vinden op www.hagar.nl.

Piet Simons is oud-voorzitter van de J.H. Leopoldstichting. Sinds zijn pensionering uit het onderwijs houdt hij zich voornamelijk bezig met collagekunst en schrijven. Hij publiceerde diverse artikelen over de dichter J.H. Leopold, en in 1965 schreef hij een hoorspel over J.H. Leopold voor de KRO. Tussen 1981 en 1987 redigeerde hij (onder meer samen met Paul van den Heuvel) een aantal Leopold-cahiers.

Jo Sporck (1953) is componist en pianist. Hij studeerde aan het Maastrichts Conservatorium en vestigde zich als compositieleerling van Jan van Dijk in Tilburg. Hier werkt hij als pianodocent en criticus voor de Brabant Pers en neemt in 1987 het initiatief voor een nieuw kamermuziekpodium: ‘De Link´. Zijn orkestwerk en kamermuziek zijn veelvuldig opgevoerd in met name het buitenland, onder meer in Montevideo, New York, Seattle, Antwerpen en Moskou. Thans omvat zijn oeuvre meer dan honderd werken waaronder symfonische muziek, theatermuziek, werken voor koor en kamermuziek. Het meest recente overzicht van zijn kamermuziek verscheen bij het label ‘Etcetera´ onder de titel ‘For silent days´. Zijn werk wordt uitgegeven door het Duitse Hoche Verlag.

Meer informatie/more info: Michiel Leenaars of Jos de Vet.

Stichting J.H. Leopold
Kennedylaan 50
5121 AC Rijen
Tel. +31(0)13 5333801

Bij problemen neem contact op met de webmaster.